2016-05-16

Here We Go Again.

Det gällde fem gamla bilder, två för Hets mot folkgrupp och tre för ofredande som kommer att straffskärpas till hatbrott för att de avbildade inte är vita.

Ena "hetsen" är om gruppvåldtäkten på finlandsfärja (ja det har blivit några fler sedan dess).

Andra "hetsen" är min bild >This is a cracknigger, or is it< som ställdes ut på galleri och jag häktades i tre månader vilket redan har avhandlats i hovrätten, skillnaden är att det denna gång är foto från ett elskåp där bilden sitter.

Desperationen lyser igenom när de försöker med en ny åtalspunkt nämligen ofredande och det tillochmed för bilder jag tidigare straffats för men som nu andra publicerar.

Ena bilden är >Bortsprungen Negerslav< och med den reser "offret" land och rike runt och visar upp vilket sprids vidare av folk som fotograferar och lägger upp på twitter vilket jag såklart skriver om eftersom det är ett upphovsrättsbrott som sker, ingen har tillfrågat mig om bilden får användas i dessa sammanhang. Men självklart är det jag som anklagas för ofredande :)

Andra ofredandet är mot samma "offer" som förekommer på bilden >Hang on Afrofobians< som visas tillsammans med andra av mina bilder i en lång artikel där Mads Brugger intervjuas publicerat i den danska filmtidskriften EKKO och som jag har lagt upp här på bloggen.

Tredje ofredandet ska tydligen vara mot Adam Tensta som finns på en affisch jag gjort och som handlar om dubbelmoralen och hyckleriet bland Stockholms musik"elit". Även Zara Larsson och Malena Ernman förekommer i affschen men de är vita så då anses det inte vara något ofredande. Lika inför lagen? Skulle inte tro det.

Nåja, jag släpptes efter fem timmar när förhöret var klart men åklagaren beslutade att min mobiltelefon skulle beslagtas för att tömmas. Ja lycka till med det, mobilen är så gammal (ingen smartphone) att jag aldrig har lyckats föra över de sju bilderna som finns där (inga överföringsprogram att tillgå) så lite hjälp från polisen tackar man inte nej till.

Petterssonsblogg

Balletmag